Stworzenie perfum, które staną się hitem sprzedażowym niejednego sezonu to marzenie i cel każdej marki. Niestety mimo wielu starań i milionów dolarów przeznaczanych na kampanie reklamowe większość zapachów szybko odchodzi w niebyt i ustępuje miejsca nowościom. Są jednak zapachy, które niezmiennie od lat cieszą się ogromnym zainteresowaniem i zajmują czołowe miejsca na liście bestsellerów. Jakie perfumy określa się mianem kultowych?
Zapach, którego nie trzeba przedstawiać nikomu. Zdecydowanie najbardziej kultowy ze wszystkich, najbardziej rozpoznawalny i najlepiej sprzedający się. Jego niezwykły bukiet tworzy ok. 80 składników - oryginalnie starannie wyselekcjonowanych przez francuski nos Ernesta Beaux. W 1921 roku przedstawił on Madame Coco kilka wersji zapachowych kompozycji, z których wybrała piątą próbkę i tak dała początek legendzie - perfumom Chanel No. 5. Początkowo perfumy trafiały w ręce stałych klientek domu mody Chanel, zaś od 1924 roku, dzięki konsorcjum założonemu z przedstawicielem rodziny Wertheimer, trafiły do szerokiej dystrybucji.
Historia domu mody Guerlain rozpoczęła się w 1828 roku i trwa do dziś. Francuska marka posiada w swoim portfolio wiele kultowych zapachów, które mimo upływu dziesiątek lat nadal cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Nie inaczej jest w przypadku orientalnej kompozycji zapachowej Shalimar, która powstała w 1925 roku w skutek ciekawości ówczesnego nosa marki Jacquesa Guerlain’a. Wykorzystał on cieszący się nie mniejszą popularnością zapach Jicky i dodał do niego kilka kropel syntetycznej wanilii. Zapach okazał się interesujący na tyle, że został wprowadzony do oferty i nazwany na cześć indyjskich ogrodów, założonych przez szacha Jahana w hołdzie swej zmarłej małżonce.
Dom perfumeryjny Christian Dior swoją działalność zainicjował wypuszczeniem na rynek zapachu Miss Dior w 1947 roku. Zgodnie z założeniem samego Christiana Diora Miss Dior miał być „zapachem miłości”, stanowiącym doskonałe dopełnienie dla kreacji tworzonych przez mistrza, duszę kolekcji domu mody Dior. Marzenie udało się spełnić tuż przed premierowym pokazem kolekcji Dior Couture. Otulająca woń perfum towarzysząca podczas prezentacji gościom i dziennikarzom szybko stała się znakiem rozpoznawczym marki i symbolem paryskiej high fashion.
Zapach Opium od Yves Saint Laurent, urzekający orientalno-przyprawową nutą na rynek trafił w 1977 roku i z miejsca stał się bestsellerem. Za ich sukces odpowiada dwójka perfumiarzy: Jean Amic oraz Jean-Louis Sieuzac. Oryginalny zapach stanowił odzwierciedlenie ówczesnej kobiety YSL – był niezwykle intensywny, nieco mroczny i bardzo wyrazisty. Bronił się sam, jednak w osiągnięciu spektakularnego sukcesu pomogły mu liczne kontrowersje – związane z samą nazwą, a także kontrowersyjnymi reklamami autorstwa Helmuta Newtona czy Stevena Meisela.
L’Air du Temps to debiutancki zapach domu mody Nina Ricci. Legenda, która liczy kilkadziesiąt lat. Powstała w 1948 roku i miała stanowić zapachową interpretację pokoju autorstwa Francisa Fabrona. Kwiatowo-korzenną kompozycję zamknięto w niemniej niezwykłym flakonie, zaprojektowanym przez Rene Lalique, zwieńczonym nakrętką uformowaną na kształt symbolizującej pokój pary gołębi. Zapach szybko zyskał status kultowego, a sama butelka do dziś uznawana jest za jeden z najpiękniejszych flakonów w historii.
Komentarze
Brak komentarzy